GBExercise
Testing & Planning

TESTING EN PLANNING

OVERZICHT VAN TESTEN EN ANALYSES


Heb je nog specifieke vragen of testen, contacteer GBExercise

LACTAATTTESTEN

WAT EN WAAROM?!


WAT IS LACTAAT?

Lactaattesten kunnen een uitstekend hulpmiddel vormen, of je nu recreatief of competitief sport, om het maximum uit je trainingsarbeid te halen of om overtraining te vermijden. Maar wat is nu een lactaattest?


Tijdens een inspanning maakt je lichaam gebruik van 2 types brandstof: vetten en suikers;


  • Voor snelle of intensieve workouts zal je lichaam de suikers, die worden opgeslagen in de spieren en lever (glycogeen), aanspreken. De voorraad glycogeen in het lichaam is echter beperkt en raakt ook relatief snel uitgeput.
  • Wanneer de intensiteit van je training lager is, zullen je vetten het werk leveren en de nodige energie voorzien om te functioneren. De vetreserves in het lichaam zijn vele malen hoger dan onze glycogeenreserves, waardoor we dit type inspanning veel langer kunnen volhouden. 


Lactaat (of melkzuur) is een nevenproduct dat in de spieren gevormd wordt bij intense inspanningen. Het opstapelen van lactaat wordt ook verzuring genoemd.

Als het lichaam vetten verbrandt wordt er geen lactaat opgestapeld. Dit gebeurt enkel bij suikerverbranding. Met andere woorden: hoe hoger de intensiteit van een inspanning, hoe meer suiker je gaat verbranden, hoe meer je gaat verzuren.

De opbouw van lactaat tijdens inspanningen kan gemeten worden met een lactaattest.

DE LACTAATTEST

Bij een lactaattest (fietsen of lopen) worden je hartslag, lactaat, en eventueel wattage, gemeten bij verschillende opbouwende intensiteitsniveaus. Op basis van deze testgevens kunnen we je 2 'drempels' bepalen: de aërobe en anaërobe drempel.

Onder de aërobe of vetdrempel gebruikt je lichaam voornamelijk vet als brandstof

Boven de anaërobe drempel of threshold gebruikt je lichaam voornamelijk suiker en is de lactaatproductie het hoogste

Tussen de 2 drempels gebruik je een mix van vet en suiker.

Na de analyse van de lactaattest kunnen de persoonlijke trainingszones worden opgesteld op basis van je hartslag, vermogen of tempo. Zo train je steeds aan de juiste intensiteit.


Een lactaattest kan tijdens opvolging ook een evalutie geven welk effect de trainingen hebben op je conditie.

HOE?

AFNAME TEST

TESTMETHODES

  • LOPEN: Atletiekpist
  • LOPEN: Loopband
  • FIETSEN: Indoor op rollen

EVALUATIE

  • Bespreking test
  • Verdere verloop trianingschema (indien onder begeleiding)
  • Opmaak 12 weken trainingsschema (indien afzonderlijke test met schema)
  • Gedetailleerd verslag wordt nagestuurd

AANDACHTSPUNTEN

  • Geen zware inspanningen 48u voor de test
  • (proper) sportgerief en eventueel douche gerief mee

COACH CONSULT

SELF-COACHED ATHLETE MET EEN VRAAG?


Maak jij je eigen trainingen maar wil je het toch feedback van een coach of zoek je iemand waarmee je kan  discussiëren over je trainingsaanpak? Dan is een coach consult iets voor jou!


Voorbeelden:

  • Hoe maak ik mijn planning?
  • Welke type trainingen doe ik wanneer?
  • Interval of rustige duur?


Wil je een 'consult'? Stuur een mail naar Gregory met wat je vragen zijn en enkele momenten wanneer je een gesprek zou kunnen voeren. Hij contacteert je zo snel mogelijk terug met een afspraak. Uiteraard zijn er nog extra vragen mogelijk tijdens deze meeting.

Er wordt ongeveer 1u uitgerekend voor een coach consult.

TRAININGS-ANALYSE

WELK EFFECT HEEFT MIJN TRAINING?


Wil je feedback krijgen over je afgewerkte trainingen? Is je schema in lijn met je vooropgestelde doelen? Hebben de intervallen de juiste intensiteiten voor jou wedstrijd-afstand?

Gregory kan een interpretatie geven van jou schema en trainingen, indien je met powermeter traint, kan hij ook een ‘Power-Profile’ maken.

Indien je wilt dat Gregory zijn kijk geeft op jouw, stuur je een mail voor meer info.

WEDSTRIJDVOORBEREIDING

HELMAAL KLAAR VOOR DE RACE!


Op de wedstrijddag wil je dat alles vlotjes verloopt en geen verrassingen zijn, zodat jij enkel het beste van jezelf moet geven en genieten van de finish.

De voorbereiding naar de wedstrijd doe je (meestal) aan de hand van een schema of planning, waarom zou je je wedstrijd niet gepland zijn? 

Volgende zaken kunnen in samenspraak met een coach gepland worden:

  • Timings
  • Voedingsadvies
  • Opwarming
  • Wedstrijd-intensiteiten
  • Strategie
  • Materiaalkeuze
  • Recovery
  • ...


Wil jij ook voorbereid naar jou wedstrijd? Stuur een mail naar Gregory.

TARIEVEN TESTING & PLANNING

Lactaattest

Lactaattest + Schema

Coach Consult

Trainings-Analyse

Wedstrijdvoorbereiding

€ 100,-

€ 150,-

€ 40,-

€ 40,-

€ 40,-

Lopen of Fietsen

Lopen of Fietsen + Verslag

+/- 1u

Analyse + Bespreking

per Wedstrijd